A repülés világa sokáig férfiak uralta terület volt, de a 20. század elejétől kezdve egyre több nő tört be a légterekbe – kezdetben hőstettek és rekordkísérletek révén, mára pedig szakmai tudással, diplomákkal és engedélyekkel. A nők ma már nemcsak utasként, hanem pilótaként, oktatóként, repülésirányítóként vagy drónpilótaként is meghatározó szerepet játszanak.


Az első hivatalos női pilóta – Raymonde de Laroche

A világ első női pilótája Raymonde de Laroche volt, aki 1910. március 8-án kapta meg hivatalos pilótaengedélyét Franciaországban. Ezzel ő lett az első nő, aki hivatásos pilótaként repülhetett motoros repülőgéppel. Laroche nemcsak úttörő volt, de versenyzett is, és komoly sebességi rekordokat döntött meg. Tragikusan fiatalon, 1919-ben halt meg egy tesztrepülés során.

Született Elise Raymonde Deroche, művésznevén Raymonde de Laroche, 1910. március 8-án vehette át pilótaengedélyét a Francia Aero-Clubtól, ezzel a világ első hivatalos női pilótája lett. Eredetileg színésznőként dolgozott, de a repülés iránti szenvedély mindent felülírt az életében. A “bárónő” cím inkább udvariassági megszólítás volt, mint valós rang, de tökéletesen illett a legendájához.


A női pilóták úttörői világszerte


Az első magyar női pilóta – Steinschneider Lilly

A magyar történelem jelentős női pilótái között kiemelkedik Steinschneider Lilly (1891–1975), aki Magyarország és az Osztrák-Magyar Monarchia első női pilótája volt. 1912-ben, 21 éves korában tette le a pilótavizsgát Bécsújhelyen, és ő kapta meg a Magyar Aero Szövetség 4-es sorszámú pilótaigazolványát. Steinschneider Lilly számos magyar és külföldi repülőbemutatón vett részt, és a korabeli sajtóban is nagy figyelmet kapott. Az első világháború alatt jelentkezett tábori pilótának, azonban a katonai repülés akkor még zárva állt a nők előtt, így ápolónőként szolgálta a hazát.


Faji és nemi korlátok áttörése – Bessie Coleman

Az első afroamerikai nő, aki pilótaengedélyt szerzett (1921, Franciaországban, mivel az USA-ban nem tanulhatott).

Az afroamerikai Bessie Coleman (1892–1926) az Egyesült Államokban sem nőként, sem afroamerikaiként nem tanulhatott repülni, ezért Franciaországba utazott. 1921-ben itt szerezte meg pilótaengedélyét, és példát mutatott mindazoknak, akik a saját korlátaikat akarták legyőzni.


Amelia Earhart – az Atlanti-óceán bátor átszelője

Az első nő, aki egyedül átrepülte az Atlanti-óceánt (1932). Earhart az amerikai női repülés szimbóluma lett.

Amelia Earhart (1897–1937) neve egybeforrt a repülés hőskorával. 1932-ben egyedül repülte át az Atlanti-óceánt Új-Fundlandból Írországba, Lockheed Vega gépével. 15 órás útja során üzemanyag-szivárgással, műszerhibával és viharos szelekkel küzdött, mégis diadalt aratott.


Az első női harci pilóta – Sabiha Gökçen

A világ első női harci pilótája (Törökország, 1936), és az első nő, aki bevetésen repült katonai repülőgéppel.

A török Sabiha Gökçen (1913–2001), Atatürk nevelt lánya, 1936-ban kezdte meg katonai repülői karrierjét. Képzése során bombázó- és harcigép-pilótaként is repült, részt vett éles bevetéseken, és örökre beírta nevét a repüléstörténetbe.


Magyar grófnő a vitorlázórepülésben – Horthy Ilona

Horthy Istvánné, született Edelsheim-Gyulai Ilona (1918–2013) Horthy István, a magyar kormányzó Horthy Miklós idősebbik fiának felesége volt. 1942-ben szerezte meg vitorlázórepülő-vizsgáját, és a C fokozatig jutott, ami önálló repülésre jogosította.

A második világháború alatt vöröskeresztes ápolónőként dolgozott, majd műtősnői képzést is kapott, és közreműködött a zsidók megmentésében. Horthy István halála után jelentős szerepet vállalt a közéletben és reprezentációban is.

Nem csak a repülés szeretete, hanem a kitartás is jellemezte – még 92 évesen is vállalt egy Cimbora típusú vitorlázó géppel repülést.

Nők a repülés modern világában

Ma már a világ számos légitársaságánál dolgoznak női pilóták, bár arányuk még mindig alacsony. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) 2023-as adatai szerint a világ pilótáinak körülbelül 5-6%-a nő, de a szám évről évre növekszik. Egyes cégek – például az Air India vagy az easyJet – aktív kampányokat is folytatnak, hogy több nőt vonzzanak a pilótaszakmába.

És mi a helyzet a drónokkal?

A repülés világában a technológia fejlődésével új lehetőségek nyíltak meg. A drónok ma már nemcsak katonai vagy ipari eszközök, hanem kreatív, tudományos és hobbi célokra is elérhetők. Egyre több nő áll a távvezérlő mögé: van, aki természetfilmeket készít, más lélegzetelállító esküvői felvételeket, és vannak, akik katasztrófavédelmi vagy kutató-mentő feladatokban vesznek részt.

A bátor úttörők, mint Raymonde de Laroche vagy Amelia Earhart, a saját korukban fizikailag emelkedtek a levegőbe, ma pedig új generációjuk a digitális légteret hódítja meg. A cél ugyanaz: a határok feszegetése, új távlatok elérése – akár egy pilótafülkéből, akár egy drón távirányítóján keresztül.

  • Az USA-ban a drónpilóták 6%-a nő, de ez az arány növekszik.
  • Magyarországon is egyre több nő vesz részt drónos képzéseken, és szerez drónpilóta jogosítványt.
  • A könnyebb kezelhetőség, kisebb méret és a technológiai érdeklődés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a nők is magabiztosan lépjenek be ebbe a világba.

Nők a háttérben is: mérnökök, irányítók, döntéshozók

A nők nemcsak a pilótafülkében vagy a drónok mögött vannak jelen, hanem a légiközlekedés más területein is:

  • Repülésirányítók
  • Légiforgalmi mérnökök
  • Drónkutatók
  • Légügyi szabályozási szakemberek

Egyre több nő dolgozik a HungaroControlnál, az ICAO-ban, az EASA-nál, vagy a különböző nemzeti légügyi hatóságoknál.

Nők a repülés világában

A nők szerepe a repülés világában folyamatosan bővül. Az első női pilóták úttörői megnyitották az utat, amelyen ma már sokan haladnak tovább – legyen szó utasszállító gépek vezetéséről, drónos térképezésről vagy űrrepülésről. A repülés ma már nem csak a férfiaké – a levegő mindenkié.



Megosztás