Repüléssel és drónokkal kapcsolatos kifejezések (ABC sorrendben)

A

  • Aerodinamika – a levegőben mozgó testek viselkedésével foglalkozó tudományág.
  • Aerodinamikai ellenállás – a mozgás közbeni légellenállás mértéke.
  • Aerodrom – repülőtér vagy leszállóhely.
  • Akkumulátor – drónok és elektromos repülőgépek energiaforrása.
  • Aktív stabilizálás – drónok és repülőgépek automatikus helyzetkiegyenlítése.
  • Alacsony áthúzás – kis magasságban végrehajtott repülés, gyakran bemutatók során.
  • Autonóm repülés – olyan repülési mód, ahol a drón vagy repülőgép saját rendszerei által vezérelve működik.
  • Autopilóta – a repülőgépek és drónok automatikus vezérlőrendszere.

B

  • Ballisztikus ejtőernyő – vészhelyzeti mentőrendszer repülőgépek és drónok számára.
  • Barometrikus magasságmérő – légnyomás alapján történő magasságmérés.
  • Beszállókártya – légitársaságok által kiállított dokumentum az utasok számára.
  • Bólintás – a repülőgép vagy drón hossztengely menti mozgása, amely az orr le- vagy felfelé billenését jelenti.
  • Burkolat – a repülőgép vagy drón külső védőrétege.

C

  • Charterjárat – előre meghatározott útvonaltól eltérő, bérelt repülőjárat.
  • Csűrőlapát – a repülőgépek és drónok szárnyainak mozgó része, amely a dőlés irányításáért felel.
  • COTS (Commercial Off-The-Shelf) – kereskedelemben kapható drónok vagy repülési rendszerek.

D

  • DJI – a világ egyik legnagyobb dróngyártója.
  • Dugóhúzó – a repülőgépek veszélyes aerodinamikai jelensége, amely a kontrollálatlan forgás egyik formája.
  • Dinamikus GPS – olyan helymeghatározási rendszer, amely mozgás közben is pontos navigációt biztosít.

E

  • Egyirányú repülés – csak az odautat foglalja magában.
  • Első tiszt – a kapitány segédpilótája.
  • Emelkedés – a repülőgép vagy drón függőleges mozgása felfelé.
  • Éjjellátó repülés – speciális engedéllyel és eszközökkel végzett repülés sötétben.

F

  • Fedélzeti számítógép – a drónok és repülőgépek automatikus rendszereinek vezérlőegysége.
  • Földet érés – a leszállás egyik szakasza.
  • Földi vezérlőállomás – drónok és pilóta nélküli repülőeszközök távirányítására szolgáló központ.
  • Fülke (pilótafülke) – a repülőgép pilótáinak munkaterülete.

G

  • Gázkar – a repülőgépek és drónok sebességszabályozó eszköze.
  • GPS navigáció – a repülés és drónvezérlés egyik alapvető rendszere.
  • Görbületi sugár – a repülőszárny profiljának aerodinamikai jellemzője.
  • Gimbal – a drónokra szerelt stabilizált kamera tartóegység.

H

  • Hajtómű – a repülőgépek és drónok meghajtását biztosító eszköz.
  • Hatótávolság – a drónok vagy repülőgépek maximális repülési távolsága.
  • Helikopter – forgószárnyas repülőeszköz.
  • Hidraulika – repülőgépekben használt vezérlőrendszer.
  • Hosszstabilitás – a repülőeszköz stabilitása a hossztengely mentén.

I

  • Irányjelző – navigációs segédeszköz a repülőgépekben.
  • Iránylégcsavar – a repülőgép vagy drón mozgásirányának szabályozására szolgáló légcsavar.
  • Iránytartás – a repülőgép vagy drón stabilizált irányban tartása.

J

  • Jet-lag – időzóna-átlépés okozta fáradtság.

K

  • Kényszerleszállás – vészhelyzeti leszállás.
  • Kilépőél – a szárny hátsó éle.
  • Kormánylapát – az oldalkormány fő alkotóeleme.

L

  • Légellenállás – a mozgás során fellépő aerodinamikai erő.
  • Légcsavar – a propelleres meghajtású repülőgépek és drónok meghajtóeszköze.
  • Légiirányítás – a repülőgépek és drónok forgalmának szabályozása.
  • Légiutaskísérő – a kereskedelmi járatok személyzetének tagja.

M

  • Magassági kormány – a repülőgépek magasságváltozását szabályozó eszköz.
  • Meghajtás – a drónok és repülőgépek mozgásáért felelős rendszer.

O

  • Oldalkormány – a függőleges stabilizátor mozgatható része.
  • Oldalszél – keresztirányú szél, amely hatással van a repülésre.

P

  • Pilóta – a repülőgépet vezető személy.
  • Pilóta nélküli légijármű (UAV) – emberi irányítás nélkül működő drón vagy repülőeszköz.

R

  • Rakomány – a szállított áruk a repülőgépen.
  • Repülési magasság – az adott időpontban mért tengerszint feletti magasság.
  • Repülési terv – előzetesen meghatározott repülési útvonal.

S

  • Siklás – motor nélküli repülési mód.
  • Szárnyfesztáv – a szárnyak teljes szélessége.
  • Széllökés – hirtelen megváltozó légmozgás.
  • Stabilizátor – a repülőgépek és drónok repülési stabilitását biztosító szerkezet.

T

  • Tolóerő – a hajtómű által kifejtett erő.
  • Turbulencia – a levegő örvénylő mozgása.

U

  • Utazómagasság – az a magasság, amelyen a repülőgép az út legnagyobb részében tartózkodik.

V

  • Várakozási kör – egy adott légtérben végrehajtott körözési manőver.

Repülésmeteorológiai szakszótár (ABC sorrendben)

A

  • Adiabatikus hőmérsékletváltozás – A levegő hőmérsékletének változása a nyomásváltozás következtében, külső hőcsere nélkül. Emelkedő levegő hűl, süllyedő levegő melegszik.
  • Aerodinamika – A levegő és a benne mozgó tárgyak kölcsönhatását vizsgáló tudományág.
  • Advekció – A légtömegek vízszintes mozgása, amely hőmérséklet- és páratartalom-változást idéz elő.
  • Alacsony szintű turbulencia (LLT – Low Level Turbulence) – 6000 láb (kb. 1800 méter) alatti légörvények, amelyek zavarhatják a repülést.
  • Alacsonyszintű szélnyírás (LLWS – Low Level Wind Shear) – Váratlan szélerősség- vagy irányváltozás földközeli magasságban, amely veszélyes a fel- és leszállás során.
  • Albedo – A felszín fényvisszaverő képessége, amely befolyásolja a hőmérsékletet és a légköri viszonyokat.
  • Anticiklon – Magas nyomású légköri képződmény, amely általában száraz és nyugodt időjárást hoz.

B

  • Barometrikus nyomás – A légkörben uralkodó nyomás, amelyet higanymilliméterben (Hgmm) vagy hektopascalban (hPa) mérnek.
  • Beáramlási zóna – Egy zivatar vagy ciklon körüli terület, ahová a levegő beáramlik.
  • Bejegyzett felhőalap – A meteorológiai állomások által jelentett legkisebb felhőmagasság.
  • Bóra – Hideg, erős, viharos szél, amely főként hegyvidéki területeken alakul ki.

C

  • CAVOK (Ceiling And Visibility OK) – Időjárási jelentésben használatos kód, amely azt jelzi, hogy a látótávolság és a felhőzet repülésre kedvező.
  • Ciklon – Alacsony nyomású légköri képződmény, amely gyakran viharos, csapadékos időt hoz.
  • Cirrostratus – Vékony, áttetsző magas szintű felhőzet, amely melegfront közeledtét jelezheti.
  • Convection (Konvekció) – A meleg levegő felszállása, amely zivatarokat idézhet elő.

D

  • Dew Point (Harmatpont) – Az a hőmérséklet, amelyen a levegő telítetté válik, és megkezdődik a páralecsapódás.
  • Downburst – Erős, lefelé irányuló légmozgás, amely veszélyes lehet a repülőgépekre leszállás közben.
  • Drizzle (Szitálás) – Gyenge intenzitású, kis cseppméretű csapadék.

E

  • El Niño – A Csendes-óceán egyenlítői térségében jelentkező melegedés, amely globális időjárási változásokat okozhat.
  • Erős széllökés – Hirtelen, rövid ideig tartó, erőteljes szélváltozás.

F

  • Fagyási szint – Az a magasság, ahol a hőmérséklet 0°C alá csökken.
  • Frontalis zóna – Különböző hőmérsékletű légtömegek találkozási területe, amely jelentős időjárási változásokat hozhat.

G

  • Gépszél – A repülőgép mozgásából adódó relatív szélhatás.
  • Gomolyfelhő (Cumulus) – Fehér, domború felhő, amely lehet jó vagy viharos idő előjele.
  • Gyengült hidegfront – Olyan hidegfront, amely idővel elveszíti intenzitását.

H

  • Harmatpont – Az a hőmérséklet, amelyen a levegő eléri a telítettségi állapotot.
  • Hőmérsékleti inverzió – Amikor a magasabb légrétegek melegebbek, mint az alacsonyabbak, ami befolyásolja a látási viszonyokat.
  • Hurrikán – Trópusi ciklon, amely rendkívüli szelet és csapadékot hoz.

I

  • Icing (Jegesedés) – A repülőgépeken vagy drónokon kialakuló jég, amely veszélyes lehet a repülésre.

J

  • Jet Stream (Futóáramlás) – Nagy sebességű, magas légköri széláramlat, amely befolyásolja a repülési útvonalakat.

K

  • Köd (Fog) – Alacsonyan fekvő felhő, amely jelentősen csökkenti a látási viszonyokat.

L

  • Légköri nyomás – Az adott magasságban mért nyomás, amely kulcsfontosságú a repülési magasság meghatározásában.

M

  • Microburst – Egy kis területet érintő, erőteljes lefelé irányuló légáramlás.

N

  • Nedvességtartalom – A levegőben található vízgőz mennyisége.

O

  • Oklúziós front – Amikor egy hidegfront utoléri a melegfrontot, összetett időjárási viszonyokat eredményezve.

P

  • Porvihar – Erős szél által felkapott por és homok, amely ronthatja a látási viszonyokat.

S

  • Szárazföldi szél – Éjszakai szél, amely a szárazföld felől fúj a tenger felé.

T

  • Turbulencia – A levegő örvénylő mozgása, amely rázkódást okozhat a repülőgépeken.

Légiforgalmi irányítás szakszavai (ABC sorrendben)

A

  • ACC (Area Control Center – Körzeti Irányító Központ) – Nagy területet lefedő légiforgalmi irányító központ, amely magasabb légterekben repülő járatokat kezel.
  • Abeam – Egy földi vagy légi ponttól való pontos oldalsó távolság meghatározása.
  • ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) – Egy automatikus repülőgép-azonosítási rendszer, amely GPS-adatok alapján továbbítja a repülőgép helyzetét.
  • Aerodrome Control Tower (Repülőtéri Irányítótorony) – A repülőtér területén belül mozgó járművek és repülőgépek irányításáért felelős szolgálat.
  • Airspace (Légtér) – Egy adott földrajzi terület feletti légi tér, amelyet különböző kategóriákra osztanak (pl. ellenőrzött, nem ellenőrzött légtér).
  • Altitude (Magasság) – Egy repülőgép tengerszint feletti magassága (MSL).
  • Approach Control (Megközelítési Irányítás) – A repülőterek körzetében az érkező és induló járatokat irányító szolgálat.
  • ATC (Air Traffic Control – Légiforgalmi Irányítás) – A repülőgépek biztonságos és hatékony mozgását biztosító szolgáltatás.
  • ATIS (Automatic Terminal Information Service) – Egy automatikus rádióadás, amely folyamatosan tájékoztatja a pilótákat a repülőtér aktuális időjárásáról és forgalmi információkról.

B

  • Backtrack – A kifutópályán történő visszafordulás a felszállás vagy gurulás érdekében.
  • Beacon Code – Egy egyedi transzponderkód, amelyet a légiforgalmi irányítás rendel a repülőgépekhez.

C

  • Callsign (Hívójel) – A légiforgalmi irányítás által használt egyedi azonosító, amelyet a repülőgép üzemeltetője határoz meg.
  • Ceiling (Felhőalap) – Az első jelentős felhőréteg alsó magassága, amely 5/8 vagy nagyobb fedettséget ad.
  • Clearance (Engedély) – Az ATC által adott utasítás vagy jóváhagyás egy adott repülési művelet végrehajtására.
  • Controlled Airspace (Ellenőrzött Légtér) – Olyan légtér, ahol az ATC szolgálat aktív irányítást gyakorol a repülőgépek felett.
  • CTR (Control Zone – Irányított Légtér) – A repülőterek körül meghatározott ellenőrzött légtér.

D

  • Departure Control (Indulási Irányítás) – A repülőterek körzetében felszálló járatok kezeléséért felelős irányító egység.
  • Direct Routing (Közvetlen Útvonal) – Egy ATC által engedélyezett, légifolyosótól eltérő, közvetlen repülési útvonal.

E

  • ETA (Estimated Time of Arrival – Becsült Érkezési Idő) – A repülőgép várható érkezési ideje a célállomásra.
  • ETD (Estimated Time of Departure – Becsült Indulási Idő) – A repülőgép várható indulási ideje.
  • Executive Controller – Az irányító, aki közvetlenül kezeli a repülőgépekkel való kommunikációt.

F

  • Flight Level (Repülési Szint, FL) – A repülőgépek magasságának meghatározása standard légnyomás szerint (például FL350 = 35 000 láb).
  • Flight Plan (Repülési Terv) – A pilóták által beadott terv, amely tartalmazza a repülési útvonalat és egyéb adatokat.
  • Final Approach (Végső Megközelítés) – A leszállás előtti utolsó fázis.

G

  • Go-Around (Megszakított Leszállás) – A pilóta által végrehajtott eljárás, amikor a leszállási kísérletet megszakítják és új megközelítést hajtanak végre.
  • Ground Control (Földi Irányítás) – A repülőtéren földi mozgásokat (gurulást) felügyelő szolgálat.

H

  • Holding Pattern (Várakozó Kör) – A légtérben történő várakozási manőver, amelyet légiforgalmi torlódás esetén alkalmaznak.

I

  • IFR (Instrument Flight Rules – Műszeres Repülési Szabályok) – Olyan repülési szabályrendszer, amelynél a repülőgép műszerekkel navigál, nem látás alapján.
  • ILS (Instrument Landing System – Műszeres Leszállító Rendszer) – Olyan rádióalapú rendszer, amely segíti a pilótákat a pontos leszállásban.

L

  • Lateral Separation (Oldalirányú Elkülönítés) – A repülőgépek közötti biztonságos távolság oldalirányban.

M

  • Minimum Separation (Minimális Elkülönítés) – A repülőgépek között fenntartandó minimális távolság.
  • Missed Approach (Megszakított Megközelítés) – A leszállási folyamat félbeszakítása és új eljárás végrehajtása.

N

  • Non-Radar Procedures (Nem Radar Alapú Eljárások) – Olyan eljárások, amelyeket radar nélküli környezetben alkalmaznak.

P

  • Primary Radar (Elsődleges Radar) – A repülőgépek helyzetét visszaverődő jelek alapján meghatározó rendszer.
  • Pushback (Vontatás Hátrafelé) – A repülőgépek kaputól való eltolása földi jármű segítségével.

R

  • Runway Incursion (Pályára Tévedés) – Nem engedélyezett jármű vagy repülőgép mozgása a kifutópályán.

S

  • Squawk Code (Transzponder Kód) – A repülőgépek azonosítására használt négyjegyű kód.
  • SID (Standard Instrument Departure) – A repülőtérről való felszállás után alkalmazott előírt útvonal.

Drónrepülést befolyásoló természeti események (ABC sorrendben)

A

  • Alacsony légnyomás – Instabil időjárást és széllökéseket okozhat, amelyek befolyásolják a drón repülésstabilitását.
  • Árvíz – A leszállási zónák eláraszthatják a területet, és nehéz lehet a drón visszanyerése.

B

  • Bolygószél – Erős, változó irányú szél, amely instabillá teheti a repülést és csökkentheti a drón kontrollálhatóságát.

C

  • Ciklon – Nagy kiterjedésű alacsony nyomású légköri jelenség, amely viharos szelet és esőt hoz.

D

  • Domborzati hatás – A hegyek és völgyek befolyásolhatják a szélmozgást, erős turbulenciát vagy leáramlásokat okozva.
  • Dűnék kialakulása – Homokviharokkal együtt csökkentheti a látási viszonyokat és károsíthatja a drón hajtóművét.

E

  • Erős széllökések – Hirtelen szélváltozások, amelyek veszélyesek lehetnek kisebb méretű vagy könnyebb drónok számára.
  • Eső – Az esővíz károsíthatja az elektronikát, és csökkentheti a drón kamerájának láthatóságát.

F

  • Fagyás (Jegesedés) – Hideg és párás környezetben a drón felületére fagyott jég növeli a súlyát és csökkenti a repülési időt.
  • Földrengés – Bár közvetlenül nem hat a drón repülésére, utána keletkező törmelék és porvihar zavarhatja a működését.
  • Forgószél (Tornádó kisebb változata) – Instabil légmozgásokat és extrém széllökéseket okozhat.

G

  • Gomolyfelhők (Cumulus felhők) – Instabil légtömegekre utalnak, amelyeket termikus áramlatok kísérnek.
  • Gőznyomás – Magas páratartalom esetén csökkentheti a drón légellenállását és hőleadását.

H

  • Hajnali köd – Csökkenti a láthatóságot és megnehezíti a navigációt.
  • Hóesés – Rontja a látási viszonyokat, és az olvadó hó nedvességként károsíthatja a drónt.
  • Hőség (Extrém hőmérséklet) – Túlmelegítheti az akkumulátort, csökkentve a repülési időt.
  • Hőmérsékleti inverzió – Váratlan turbulenciát és szokatlan szélmozgásokat okozhat.

J

  • Jégeső – Fizikailag károsíthatja a drón légcsavarjait és szenzorait.

K

  • Köd – Jelentősen csökkenti a vizuális tájékozódást, és problémát okozhat az optikai szenzoroknak.

L

  • Lavina – A hómozgásból eredő por és törmelék csökkentheti a látási viszonyokat és veszélyeztetheti a drón visszaszerzését.
  • Légköri elektromosság – Villámlások, amelyek károsíthatják az elektronikát.

M

  • Monzun esőzés – Hosszan tartó intenzív csapadék, amely átnedvesítheti a drónt és zavarhatja a szenzorokat.

N

  • Napvihar (Geomágneses vihar) – GPS- és kommunikációs zavarokat okozhat.
  • Nedvességtartalom (Magas páratartalom) – Kondenzációt idézhet elő az elektronikán belül.

O

  • Ónos eső – Jégréteget képezhet a drón burkolatán és légcsavarjain.

P

  • Porvihar – Csökkentheti a kamerák hatékonyságát, és károsíthatja a motorokat.

R

  • Rosszhiszemű légköri turbulencia – Olyan időjárási zavarok, amelyek veszélyessé teszik a repülést.

S

  • Sugáráramlás (Jet Stream) – Erős, magas légköri széláramlat, amely befolyásolhatja a hosszú távú drónrepüléseket.
  • Száraz villámlás – Vihar előtti elektromos kisülések, amelyek GPS- és kommunikációs zavarokat okozhatnak.
  • Szélvihar – Nagy sebességű szél, amely veszélyes lehet a drónok számára.

T

  • Tengerparti köd – Különösen veszélyes lehet, ha a drónt optikai navigációval irányítják.
  • Tornádó – A legerősebb légörvények egyike, amely szinte lehetetlenné teszi a drón repülését.
  • Trópusi vihar – Heves esőt, szelet és villámlást okoz.
  • Turbulencia – Váratlan légáramlatok, amelyek veszélyeztethetik a drón stabilitását.

V

  • Váratlan szélnyírás – Hirtelen szélváltozás, amely hirtelen lecsaphat egy drónra, megnehezítve a stabilizálást.
  • Vulkanikus hamu – A levegőbe jutó vulkáni por károsíthatja a motorokat és az érzékelőket.

Z

  • Zúzmara – Jegesedést okozhat, amely csökkenti a drón repülési teljesítményét.


A drónos repülést érintő természeti események

1. Légköri és időjárási események

Ezek a tényezők közvetlenül befolyásolják a drón repülési képességeit, stabilitását és akkumulátor-hatékonyságát.

  • Széllökések – Erős, változó irányú széllökések instabillá tehetik a drón repülését.
  • Szélnyírás (Wind Shear) – Különböző magasságokban gyorsan változó szélirány vagy sebesség, amely drasztikusan befolyásolhatja a drón stabilitását.
  • Légörvény (Turbulencia) – Szél által okozott váratlan légmozgások, amelyek rángatják a drónt.
  • Hőoszlopok (Termikek) – Felfelé áramló meleg levegő, amely instabilitást okozhat repülés közben.
  • Hőmérsékleti inverzió – A normál légköri rétegződés megfordulása, amely csökkentheti a drón mozgékonyságát.
  • Eső – A nedvesség bejuthat a drón elektronikus alkatrészeibe, ami meghibásodást okozhat.
  • Hó és jégképződés – A jegesedés súlyossága csökkentheti a drón aerodinamikai teljesítményét és az akkumulátor hatékonyságát.
  • Köd és alacsony látótávolság – GPS és vizuális navigáció zavarai, ütközési veszély növekedése.
  • Villámlás és viharok – Elektromos kisülések veszélye, amely károsíthatja a drón rendszereit.

2. Geológiai és földrajzi események

Ezek a természetes földi jelenségek befolyásolhatják a repülés környezetét és a drón működését.

  • Földrengés – Hirtelen mozgások és törmelékek veszélyeztethetik a földön lévő drónokat és a kommunikációs infrastruktúrát.
  • Vulkánkitörés – A vulkáni hamu károsíthatja a drón motorjait és szenzorait, csökkentve a repülés biztonságát és megbízhatóságát.

Megosztás