Projekt:

Egy 2 szintes ipari csarnok építése zajlik. Az alapszerkezet már elkészült, jelenleg a földszinti válaszfalak falazása van folyamatban. A kivitelező heti drónos állapotfelmérést alkalmaz a munkák dokumentálására és ellenőrzésére.

Heti repülés (1. hét)

Teljes felmérés. Kiindulási állapot rögzítése, nullpont meghatározása.

Heti repülés (2. hét)

A drón a FlightHub rendszerében előre megtervezett útvonalon végigrepül az építkezés felett. A 3D modell és az ortofotó elkészül, az RTK technológiának köszönhetően centiméteres pontossággal.

A drón végigrepül a terület felett, előre meghatározott beállítások mellett elkészíti a felvételeket NADIR repüléssel, majd utána az épületről, szerkezetről további felvételek készülnek. Ezekből a felvételekből osztályozás után Pix4D szoftverrel elkészül a 3D modell, ortofotó, ortomozaik, melyek alapján a változások nyomonkövetése és az eltérések észlelése megtörténik.

Feldolgozás

Az elkészült modellt összehasonlítják a BIM tervvel, amely szerint a földszinti szociális blokk válaszfala 12 méter hosszú, és pontosan 8 darab 1,2 méteres elemre van bontva – az ajtók és gépészeti áttörések is szerepelnek a tervben.

Eltérés észlelése (példa)

A szoftver (Pix4D) segítségével a mérések utána mérnökök, helyszíni koordinátorok elvégzik az eltérésvizsgálatot és jelzik, hogy:

  • az 5. falszakasz mindössze 0,9 méter hosszú (a terv szerinti 1,2 méter helyett)
  • emiatt a fal vége 35 cm-rel hátrébb van, mint kellene
  • az ebből következő áttörés nem kerül a tervezett helyre, ami befolyásolhatja a későbbi gépészeti nyomvonalat

Döntés és beavatkozás

A fővállalkozó azonnal értesül a hibáról, és még azelőtt közbeléphet, hogy a hibás falszakasz fölé áthidalót, vakolatot, vagy gépészeti szerelvényeket építenének. Ezáltal:

  • költséges és időveszteség nélkül bontást és újraépítést sikerül elkerülni
  • a hiba költsége csupán néhány óra munka és minimális anyag
  • a gépészeti alvállalkozó munkája nem csúszik

Összegzés

Ha nem alkalmaztak volna heti drónos állapotfelmérést, a hiba valószínűleg csak a gépészeti szereléskor derült volna ki – amikor már bontani, áttervezni és újrahúzni kellett volna a falat vagy a csővezetékeket. Ez jelentős pluszköltséget és időbeli csúszást okozhatott volna.

A drónos rendszer azonban már a kivitelezés hetében kiszúrta az eltérést, és ezzel lehetőséget adott az azonnali korrekcióra.

———————————————–
Kapcsolódó tartalom:

Megosztás