Ismerd meg a háttérben működő rendszereket, amelyek biztonságossá és szabályozottá teszik a drónos munkát Európában.

A dróntechnológia egyre nagyobb szerepet kap a mindennapokban: kárfelmérést, területvizsgálatot, filmes vagy ipari célú légi munkákat ma már gyakran drónokkal végeznek. De kevesen tudják, hogy e mögött egy szigorúan szabályozott nemzetközi rendszer áll. Két fontos szereplője ennek a háttérnek: az ICAO és az EASA. Bár egyik sem végzi a felmérést vagy repülést a terepen, az általuk meghatározott szabályok alapján történhet minden hivatalos drónos tevékenység.

ICAO – a nemzetközi keretrendszer

Az ICAO az ENSZ légiközlekedési szervezete, amely már 1944 óta létezik. Világszerte – jelenleg 193 országban – határozza meg a polgári repülés alapvető szabályait. Ezek az előírások még nem automatikusan kötelezőek, de minden ország jogrendjébe be kell őket építeni ahhoz, hogy működjenek.

A drónok szempontjából az ICAO leginkább a jövőre készül: olyan szabályokat dolgoz ki, amelyek lehetővé teszik, hogy a pilóta nélküli légi járművek (RPAS – Remotely Piloted Aircraft Systems) biztonságosan működhessenek a már létező repülési rendszerek mellett is. Ide tartoznak például a városi légi mobilitás (UAM) vagy az utasszállító drónok (eVTOL) szabályai is.

EASA – az európai gyakorlati szabályozó

Az EASA az Európai Unió repülésbiztonsági ügynöksége. Az ő szabályaik határozzák meg azt, hogy egy drón hol, mikor és hogyan repülhet Európában – így Magyarországon is. Míg az ICAO inkább ajánlásokat ad, az EASA szabályai jogilag kötelezőek minden EU-tagországban. Ez azt is jelenti, hogy ha például egy magyar cég vagy szakember drónos felmérést végez, akkor biztosan az EASA előírásai szerint teszi.

A drónokra vonatkozó szabályozás három fő kategóriát különböztet meg:

  • Nyílt kategória (Open) – kisebb, alacsony kockázatú műveletek (pl. városi felvételek, látótávolságon belüli repülés, 120 méteres magasság alatt).
  • Speciális kategória (Specific) – közepes kockázat, például építkezés fölötti repülés vagy rendezvénydokumentálás, ahol külön engedély szükséges.
  • Tanúsított kategória (Certified) – nagy kockázatú vagy személyszállító eszközök, amelyek már a hagyományos repülőgépekhez hasonló szabályozást igényelnek.

Az EASA a jövő technológiáival is foglalkozik: például a drónforgalom digitális irányítását célzó U-Space rendszerrel, vagy az elektromos repülő eszközökkel.

A legfontosabb különbségek szakmai szempontból

SzempontICAO (International Civil Aviation Organization)EASA (European Union Aviation Safety Agency)
JogállásENSZ szakosított szervezeteEU-intézmény, az Európai Bizottság alá rendelve
Létrejötte1944 (Chicagói Egyezmény)2002 (működés 2003-tól)
SzékhelyMontréal, KanadaKöln, Németország
HatáskörGlobális – 193 tagállamEU-tagállamok + társult országok (pl. Norvégia)
Szabályozás jellegeAjánlások (SARPs), nemzeti implementáció szükségesEU-rendeletek, közvetlenül kötelező érvényű
TanúsításNem végez közvetlen tanúsítástTípusbizonyítványok, karbantartási engedélyek
Fő feladataGlobális elvek kidolgozása, harmonizációSzabályozás, felügyelet, tanúsítás
Döntéshozatal alapjaKözgyűlés, Tanács, technikai bizottságokEurópai Parlament és Bizottság által elfogadott
Drónszabályozás fókuszaRPAS integráció, jövőbeli UAM/eVTOL szabályozásMűködési szabályok (2019/947), U-space (2021/664)


Miért fontos ez neked, mint megrendelőnek?

Ha drónos szolgáltatót bízol meg – például kárfelmérésre, földmérésre vagy vizuális ellenőrzésre –, tudnod kell, hogy a háttérben egy komoly nemzetközi és európai szabályozási rendszer biztosítja a repülés biztonságát és jogszerűségét.

Ez több szempontból is megnyugtató:

  • A szolgáltató engedéllyel rendelkezik, és pontosan tudja, hol repülhet.
  • A képek, modellek és adatok dokumentált módon, megfelelő minőségben készülnek.
  • A műveletet nemcsak technikai, hanem jogi szempontból is ellenőrzik.

Záró gondolat

Az ICAO és az EASA nem a látványos részét jelentik a drónos munkának, mégis nélkülözhetetlenek. Egyikük nemzetközi alapelveket fektet le, másikuk az európai gyakorlatot szabályozza. Ha biztos kezekben szeretnéd tudni a megrendelt légi felmérést, érdemes olyan partnert választani, aki ezeknek a szabályozásoknak maradéktalanul megfelel – és nemcsak a drónhoz, de a szabályokhoz is ért.

Megosztás