A szél egy láthatatlan, mégis meghatározó tényező minden repülésnél – legyen szó vitorlázó repülőről, drónról, kisgépről vagy akár hőlégballonról. A levegő mozgása alapvetően meghatározza a repülést, nem csupán a felszállást és a landolást befolyásolja, de a repülési irányt, sebességet és a járművek viselkedését is. Ismerkedjünk meg a különféle szelekkel, azok hatásaival és néhány kevéssé ismert érdekességgel is.

Mi az a szél?

A szél a levegő mozgása, amelyet a légnyomás-különbségek, a Föld forgása, a napsugárzás és a domborzat együttesen hoznak létre. A szélnek iránya és sebessége is van – és ezeket nemcsak meteorológiai térképeken, hanem a repülés világában is pontosan mérik. A szél irányát és erejét számos tényező befolyásolja, például a domborzat, a napszak, vagy a felszíni hőmérséklet-különbségek.

A szélzsák – egyszerű, de nélkülözhetetlen jelzőeszköz

Ha repülőtér közelében járunk, biztosan láttunk már hosszúkás, cső alakú szélzsákot (windsock). Ez az eszköz egyetlen dologra szolgál: vizuálisan jelzi a szél irányát és erősségét. A repülőtereken, kilátóknál vagy épp sportrepülő kluboknál gyakran látható szélzsák nemcsak a szél irányát, hanem annak erősségét is segít gyorsan felmérni.

Hogyan olvassuk a szélzsákot?

  • A szél iránya abból állapítható meg, hogy merre mutat a zsák (a szél abba az irányba fúj)
  • A sebességre a szélzsák „telítettsége” utal

Ez az egyszerű, cső alakú textil eszköz sávokra van osztva, amelyek mindegyike körülbelül 3 csomót (azaz 1,5 m/s vagy 5,5 km/h) jelent:

  • Ha a szélzsák csak félig emelkedik meg, akkor körülbelül 6-9 csomós (3-4,5 m/s) szél fúj
  • Ha a szélzsák teljes hosszában kifeszül, 15 csomó (7,7 m/s vagy 28 km/h) vagy annál erősebb szélsebességgel számolhatunk

A szélzsák tehát nem pusztán dísz — gyors és látványos visszajelzést ad a helyszíni körülményekről, még a modern műszerek mellett is hasznos információforrás marad. Ez nem csak pilótáknak hasznos – vitorlázóknak, siklóernyősöknek és modellezőknek is fontos információ.

A szelek típusai

A szelek típusai alapján beszélhetünk különféle kategóriákról:

Általános légköri szelek

  • Passzátszél – az Egyenlítő környékén jellemző, keleti irányú
  • Nyugati szelek – mérsékelt égövben uralkodnak, például Európában

Helyi szelek

  • Parti szél – nappal a melegebb szárazföld felé fúj a hidegebb tenger felől, este pedig fordítva
  • Hegy-völgyi szél – hasonló elven működik: nappal a völgyből felfelé, éjjel lefelé áramlik a levegő

Időszakos és szeszélyes szelek

  • Tavi szelek – klasszikus példái az időszakos légmozgásoknak. Például a Balatonnál a nappali felmelegedés hatására délután a szél befelé fúj a tó felé, míg hajnalban gyakran kifelé fordul. A halászok tapasztalati alapon használták ezt: este eveztek ki, reggel hazajöttek a természetes széljárással
  • Zivataros szél, forgószél – hirtelen irányváltással és erős széllökésekkel járhat, veszélyes a repülésre

A szélsebesség mérése – a Beaufort-skála

A légmozgás elnevezése az ereje szerint változik. Az alábbi skála a Beaufort-skála egyszerűsített változata, amely a szél erősségét jelöli:

  • 0-0,2 m/s — szélcsend
  • 0,3-1,5 m/s — gyenge légmozgás
  • 1,6-3,3 m/s — könnyű szellő
  • 3,4-5,4 m/s — szellő
  • 5,5-7,9 m/s — élénk szél
  • 8-10,7 m/s — erős szél
  • 10,8-13,8 m/s — viharos szél
  • 13,9-17,1 m/s — vihar
  • 17,2-20,7 m/s — erős vihar
  • 20,8 m/s felett — orkán, tornádó, hurrikán kategóriától függően

A tornádók és hurrikánok esetében már nem csak a szélsebességről van szó — ezek komplex, pusztító erejű légköri jelenségek, amelyekhez jelentős nyomáskülönbség és forgómozgás is társul. Drónnal, kisrepülővel ilyen környezetbe repülni szigorúan tilos és életveszélyes.

Mi az a turbulencia?

A turbulencia a levegő hirtelen, kiszámíthatatlan mozgása. Okozhatja:

  • a domborzat (például hegyek)
  • eltérő hőmérsékletű légrétegek találkozása
  • más járművek által keltett örvények
  • zivatarfelhők környéke

A repülőgép vagy siklóernyő ilyenkor rázkódhat, „dobálhat”, ami kellemetlen érzés lehet, de a repülőgép nem veszti el az irányíthatóságát. A pilóták időjárási térképekből, radarból vagy tapasztalatból előre igyekeznek elkerülni ezeket a zónákat.

A szél hatása a drónrepülésre

A szél nem csak segítheti, hanem komolyan akadályozhatja is a drónhasználatot. Egy erősebb széllökés könnyedén kisodorhatja az eszközt a tervezett útvonalról, vagy akár balesethez is vezethet — különösen víz felett, ahol a visszatéréshez jóval több energiára van szükség.

Miért nem jó hajóról indítani repülő eszközt?

Bár technikailag lehetséges lenne hajóról vagy csónakról elindítani egy repülő szerkezetet, a pozíció folyamatos változása problémát okozhat:

  • A „hazatérés” (automatikus visszatérés) funkció hibásan működhet, ha a kiindulási pont elmozdul
  • A mozgó platform instabil, nehezebb pontosan felszállni és landolni
  • A víz közelsége kockázatot jelent a gép biztonságára nézve
  • Az irány és pozíció folyamatosan változik — a drón pedig nem mindig tud pontosan visszatérni a mozgó kiindulópontra

Ezért a legtöbb esetben stabil, szárazföldi indítási pontot érdemes választani.

Szél és energiahasználat

A repüléshez mindig energiára van szükség – de erős szél vagy szembeszél esetén jelentősen megnőhet a fogyasztás. A járműnek többet kell „dolgoznia” ahhoz, hogy haladjon előre, vagy hogy visszatérjen az indulási pontra.

Ezért mindig számításba kell venni:

  • a szél irányát (szemből, oldalról vagy hátulról fúj-e)
  • a szél sebességét
  • a visszaútra szükséges energiatartalékot

Összefoglalás

A szél egy láthatatlan, de nagyon is valóságos tényező, amely folyamatosan hatással van minden repülési helyzetre. A szél egy olyan erő, amivel nem csak számolni kell, hanem megérteni is érdemes, hogy biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá váljon bármilyen légmozgáshoz kötődő tevékenység.

Akár csak egy kirándulás alkalmával nézzük a szélzsákot, akár repülés közben érzékeljük a turbulenciát, a szél ismerete és figyelembevétele nélkülözhetetlen minden pilóta és légi sportoló számára — legyen szó drónokról, vitorlázó repülőkről vagy akár madarakról.



Megosztás